Monday 24 December 2012

Tunggu nak meletup je!!



Kenapa saya asyik fikir hal budak-budak ye? Tak ramai yang nak dengar kalau saya cerita hal remaja masa kini. Kalau cerita dengan kawan-kawan pun.. entah, fikrah tak sama la.. kalau cerita dengan  family, insya’ Allah boleh rancakla sebab mak, bapak, adik-beradik kebanyakannya latar belakang pendidik. Respon-responnya pun membuka banyak jalan dan penguraian. Suami juga, pendorong dan penyokong paling utama. Tapi tak boleh cerita banyakla sebab takut masuk bab-bab yang buruk, umpat dan fitnah. Maklumla, budak-budak ni manusia jugak. Jatuh hukum yang sama kalau buruk-buruk ni, ‘dosa’. Jadi, selebihnya biarla saya fikir sendiri. Sebaiknya mengadap sendiri budak-budak yang berkenaan.

Tak tau la kenapa, apa diorang buat, nampak aje buruknya. Baru ni masa result PMR keluar, tengok gambar-gambar suasana keputusan PMR kat surat kabar dan facebook budak sekolah lain, cantik je pakaian dia. Sama ada sekolah tu pakai baju sekolah, atau t-shirt sekolah. Sekolah biasa tu! Sekolah kita? Salah ke pakai baju biasa? Ai.. kalau gambar masuk surat kabar memang saya malu la. Saya sorang je yang malu kot. Sebab pakaian macam nak pergi shopping kompleks! Ranggi, tak berciri budak sekolah agama pun. Tapi sopan sikit dari tengok dorang pergi shopping kompleks la. Kalau tengok dorang berhang out, fuh, kalah artis k-pop! Dari cap, t-shirt, jeans, kasut, tali pinggang, beg, earphone, dengan gaya berjalan macam monyet, fuh, hensem habis! Banyak duit mak bapak dorang ye?

Yang perempuan, nak tengok dorang pakai tudung labuh memang susahla. Ee.. bikin malu je pakai tudung labuh ni. Tak kisah pun kalau tak nak pakai tudung labuh. Tapi biarla bidang tudung tu besar. Tak mampu pakai yang bidang 60”, pakaila yang bidang 55”. Yang bidang lagi kecik dari tu tak payahla. Kalau tak nak ngaku budak sekolah agama, tak nak orang tau korang budak sekolah agama, tak payahla sekolah agama! Dok sekolah biasa pun ok jugak pe. Pakai tudung jugak kan? Tapi kalau aurat tak ditutup dengan sempurna, pakaian singkat, ketat, jarang, transparent. Nak salahkan siapa ye?

Pelik la, budak sekolah agama nak sangat mengikut-ikut gaya yang bukan-bukan. Padahal budak sekolah biasa bukan main jatuh cintanya tengok budak-budak sekolah agama yang imej macam ustaz-ustaz, rajin pergi masjid, yang puteri tudung labuh-labuh. Nampak bersih dan tenang je. Dan pelikla, tengok dorang suka sangat buat benda bukan-bukan. Apa yang seronoknya pun saya tak faham.

16 Disember lepas, saya baca surat kabar tentang seorang remaja di Amerika Syarikat mengamuk di sekolah dan membunuh 28 orang termasuk dirinya. Dan kejadian ini merupakan kejadian yang keempat dalam tempoh 5 bulan! Alhamdulillah Malaysia belum pernah ada rekod kes sebegini. Di surat kabar itu juga ditunjukkan senarai-senarai kes amuk yang berlaku di sekolah dan universiti di Amerika Syarikat sahaja sepanjang abad ke21 (tahun 2000) yang melibatkan angka maut yang ramai.

Terfikir tak kita kenapa begini jadinya? Tau tak, ia sebenarnya bermula daripada aktiviti-aktiviti remaja yang bukan-bukan yang kononnya membawa keseronokan yang entah macamana, padahal kesannya kesengsaraan demi kesengsaan tapi disembunyikan di dalam hati. Yang terlontar dari air muka dan perilaku mereka hanya keseronokan, hakikatnya perasaan dalaman hati mereka hanya menanti saatnya meletup! Bila meletup, tu yang jadi amuk macam kat Eropah sekarang. Nak ke Malaysia bina rekod begitu?

Pelikla, siapalah yang menyebarkan dakyah yang mengatakan aktiviti yang bukan-bukan yang jauh dari nilai-nilai agama begitu menyeronokkan. Orang suruh sebar dakwah, bukan suruh sebar dakyah! Dan siapalah yang sebarkan dakyah yang kata aktiviti-aktiviti agama ni bosan, tak best, imej yang memalukan, malu orang kata kita baik? Puteri malu nak pakai labuh-labuh, putera malu nak berkopiah-kopiah, berat nak ke musolla, rasa macam.. aduh.. seksanya jiwa raga!

Saya nak kaitkan dengan bi’ah sekolah. Watak sekolah sebenarnya terbentuk mengikut dominasi personaliti pelajar. Kalau majoriti pelajarnya berpersonaliti agama, maka wajah sekolah akan terbentuk dalam bentuk agama. Dan sebaliknya kalau sekolah didominasi pelajar-pelajar yang fasik, yang rosak jiwanya, maka natijahnya kita akan lihat kenakalan-kenakalan dari pelbagai sudut, tak kira waktu di asrama, waktu cuti, waktu-waktu senggang, hatta nilai fasik itu boleh dilihat pada program-program yang pelajar anjurkan, dari segi tema pakaian (saya lihat pada pakaian lelaki semasa majlis makan malam), pengisian program yang penuh lagho dan cara pergaulan. Pelajar-pelajar yang lain hanya lalang. Lalang mengikut sahaja ke mana angin itu bertiup.

Siapa yang menjadi kepala dominan ini? Kesimpulannya, siapa yang dominan, dialah yang akan menakluk dan menawan sambbst! Kalau tarik kawan-kawan dan adik-adik imaroh musolla atau study adalah jugak untungnya untuk akhirat. Tapi kalau tarik kawan-kawan dan bagi contoh negatif pada adik-adik pada perkara lagho dan merugikan masa depan, apa maknanya? Jadi agen tarik manusia ke jalan yang salah. Tak patut pulak kalau cakap jadi agen syaitan untuk cari keahlian untuk memenuhkan tempat di ______.

“kitorang bukan buat apa pun, kitorang bukan jahat, kitorang tak mencuri, tak pukul orang, kitorang cuma nakal je”

Itulah yang selalu saya dengar daripada alasan pelajar. Benda lagho boleh dia kata tak salah? Tu la, tak nak tadabbur al-Quran. Dalam Quran banyak cerita tentang orang-orang yang lalai! Di mana tempatnya untuk orang-orang yang leka? Di ______ kan?

Saya pun ngaku jugakla. Saya pun kadang buat jugak hal lagho. Saya cakap ni terutama nak ingatkan diri sendiri. Tapi apa salahnya kita kongsi sama-sama. Berusaha jauhi perkara lagho, berusaha aktifkan amalan solehah. Tolong ye..

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews