Sunday 27 April 2014

pwtc 2014

ada masa ye ustazah ni nak update blog? entahla.. kadang-kadang inilah cara untuk melepaskan tekanan.. dan kadang-kadang sebagai muhasabah diri.. dan kadang-kadang.. hmm.. ada la..

agak tenang dan agak lapang jiwa ini malam ini yang membawa hmm.. 'saya', untuk duduk di hadapan pc ini setelah sekian laaaaammaa.. tidak bertanya kabar, malah haha, ada entri-entri yang tergantung.

tajuknya pwtc. ceritanya pesta buku.

rasa janggal bila tahun ini tak pergi. setiap tahun kami mesti pergi. tapi tahun ini.. oh.. mengintai-ngintai aktiviti sepanjang tarikh itu. tiada yang lapang!! atas cadangan sang suami, sebagai melepas syarat asal pergi, kami pergi. petang Jumaat selepas sesi sekolah. di sana sampai malam la gamaknya.

hmm.. tak tahu nak pakir mana. selalu pakir jauh. tapi nanti di sana sampai ke malam nak pakir jauh-jauh macam risau. jadi, parkir la di tempat letak kereta di dalam bangunan pwtc. eh, dekatnya! pakir depan pintu, naik tangga sikit, sudah berada di belakang pentas utama!!

tiba di sana sebenarnya sudah azan maghrib, memang rancangannya begitu sebab bertolak dari kampung pun selepas solat asar. selesai solat di bangunan umno tu cari makan dulu. tak mahu makan jauh-jauh, kami makan di dalam pwtc tu sahaja. dah agak tersangat mahal. memang tersangat mahal!! mahal-mahal pun bersyukur sahajalah dengan apa yang ada.

mula-mula sekali round aras bawah dahulu. dapat pulak majalah murah. tak tahu isinya berapa buah. mungkin 10 atau 12 buah dengan harga rm10 sahaja. memang itu yang ku cari untuk anak-anak ku di asrama. mereka perlukan sumber dan bahan yang ringan dan santai sebagai idea untuk pengisian ilmu kepada adik-adik, abang-abang, kakak-kakak dan rakan-rakan mereka di asrama. majalah tersebut jika dibeli mengikut keluaran yang terkini harganya rm9 dan rm 10 untuk 1 buah majalah!! nampak kejam tak kalau hanya mengejar keluaran-keluaran lama yang murah? yang penting isinya. kalau semua orang berfikiran macam saya, memang susah nak maju lah industri majalah ni.

belum berjalan jauh, buku dah berat dibawa. majalah untuk anak di rumah pun ku beli secara bandel.eh, lupa ke kereta dekat? keluar sahaja dari ruang buku itu, terus nampak pentas dan dibelakangnya kereta kami. dekatnya!! terasa nikmat Ilahi itu dekat. letak buku kejap dalam kereta dan sambung berjalan. berjalan dengan ringan. berlenggang-kangkung. tanpa membawa buku yang berat. nikmatnya!!

tak habis lagi round aras bawah. tapi.. gerai buku sedang ditutup. jam pkul 9:00. hmm.. tak sempat naik ke tingkat atas. jadi.. balikla.. dalam hati.. ada lagi ke masa saya datang lagi tahun ini? program lain sudah memenuhi waktuku sepanjang minggu ini. hmm.. tahun depan sahaja la..

* kenapalah pesta buku ni dibuat di tengah-tengah bandaraya KL yang jem, penuh sesak dan.. jem!!


No comments:

Post a Comment

Total Pageviews