Thursday 14 February 2013

takpe.. Allah ada

Huh, letihla.. Cuma harap letih ini ada hasilnya. Iye2 merancang dan bergerak mengikut perancangan. Dan macam biasa kadang-kadang datang dugaannya. Memanglah, ada orang jenis sempurna, segalanya nak sempurna dan nak orang lain pun buat kerja sempurna. Cacat kecil pun diberat-beratkan. Dan kadang-kadang wujud perbezaan pendapat dan cadangan. Aduh.. cakap banyak, nyusah-nyusahkan, aku yang kena buat kerja ni!! Sudahnya aku pasrah sahaja dan serahkan segalanya pada DIA. Berjaya atau tidak, aku redha sahaja. Yang pasti, aku cuba buat yang terbaik.

Tentang sesuatu apapun kamu berselisih maka putusannya (terserah) kepada Allah. Itulah Allah Tuhanku. Kepada-Nyalah aku bertawakkal dan kepada-Nyalah aku kembali.

(Surah As-Syura : 10)

Ayat inilah yang buat aku terus bertawakal dan menyerahkan segala-gala pada-Nya. Aku hanya percaya pada DIA. Dan aku yakin, baik atau buruk yang mendatang ada hikmahnya. Malah kadang Allah turunkan rahmat-Nya di saat-saat akhir, di waktu hambanya berputus asa. Huh, saje je nak uji aku sabar tak sabar..

Dan Dialah Yang menurunkan hujan sesudah mereka berputus asa dan menyebarkan rahmat-Nya. Dan Dialah Yang Maha Pelindung lagi Maha Terpuji.

(Surah As-Syura : 28)

Bila baca ayat tu, aku rasa tak apalah, sampai syahid pun, Allah tidak akan tinggalkan aku sendirian. Ye la.. manalah tahu aku ada banyak dosa. Alhamdulillah la ujian-ujian itu menyapa aku. Harapnya dapat menghapuskan dosa dan kelalaian aku. Maklumlah, tinggal kat dunia ni kecenderungannya pada benda-benda yang lagho dan ikut hawa nafsu je.

Katakanlah, “Wahai hamba-hambaku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya, Dialah yang Maha Pengampun, Maha Penyayang.

( surah Az Zumar : 53)

Hah, kan! Ikut kehendak hati, layan sifat-sifat mazmumah, melampaui batas terhadap diri sendiri la kan? Kenapa ayat tu kata ‘berputus asa dari rahmat Allah?’ selama ni paham berputus asa dengan ujian je. Nampak tak? Ujian tu merupakan rahmat! Cuma menang tak menang je mendepani ujian tu. Kadang musibah tu datang sebab diri kita juga. Siapa suruh buat masalah? Jadi, tanggunglah sendiri masalah yang kita cipta tu.

Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah mema’afkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).

(Surah As-Syura : 30)

Tak ape lah.. Allah kan Maha Penyayang. Tengok tu, Allah memaafkan SEBAHAGIAN BESAR dari kesalahan kamu! Maknanya, kita buat salah kemudian Allah hapuskan balik kesalahan kita dengan meberikan kesan yang tak elok akibat kesalahan kita. Cuba kalau kita buat salah tapi Allah biarkan? Benda yang tak nampak ni yang susah nak jawab kat akhirat nanti.

Macam pening je nak paham post ni. Tak kisahla.. untuk muhasabah diri sendiri je. And orang lain juga..

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews